
- آدرس : بندرعباس شاه حسینی بلوار شهید حقانی جنب برج اصناف کوچه مژده 5 لوازم سردکننده سرد هرمز
باد گرم کولر ماشین میتواند دلایل مختلفی داشته باشد، از مشکلات ساده تا ایرادات جدیتر. در ادامه به مهمترین علتها و توضیح مختصری درباره هر کدام اشاره میکنیم:
فهرست مطالب
Toggleاین مورد شایعترین دلیل باد گرم کولر است. گاز مبرد مادهای است که گرما را جذب کرده و باعث خنک شدن هوا میشود. اگر در سیستم کولر نشتی وجود داشته باشد یا به مرور زمان گاز آن کم شده باشد، کولر نمیتواند به درستی هوا را خنک کند. نشتی میتواند در لولهها، اتصالات یا قطعات مختلف سیستم باشد.
کمپرسور قلب سیستم تهویه مطبوع خودرو است. وظیفه آن فشرده کردن گاز مبرد و به گردش درآوردن آن در سیستم است. اگر کمپرسور خراب شود، نمیتواند گاز را فشرده کند و در نتیجه فرآیند خنکسازی انجام نمیشود و باد گرم از دریچهها خارج میشود.
کندانسور (که شبیه رادیاتور است) وظیفه خنک کردن گاز داغ و پرفشار خروجی از کمپرسور را دارد. اگر کندانسور کثیف باشد، مسدود شده باشد (مثلاً با برگ و آشغال) یا فنهای خنککننده آن کار نکنند، گاز به درستی خنک نمیشود و این باعث میشود کولر باد گرم بزند.
سیستم کولر خودرو به برق وابسته است. مشکلاتی مانند:
تسمه کمپرسور وظیفه انتقال نیرو از موتور به کمپرسور را دارد. اگر این تسمه شل شود یا پاره شود، کمپرسور نمیتواند کار کند و طبیعتاً کولر باد گرم میدهد.
ترموستات دما را تنظیم میکند و شیر انبساط (اکسپنشن ولو) جریان گاز مبرد را کنترل میکند. خرابی هر کدام از این قطعات میتواند باعث اختلال در فرآیند خنکسازی و خروج باد گرم شود.
اگر موتور خودرو بیش از حد داغ شود، این گرما میتواند به سیستم کولر نیز منتقل شود و باعث شود کولر به جای خنک کردن، باد گرم بدهد. این مشکل معمولاً نشاندهنده ایراد در سیستم خنککننده موتور (مانند رادیاتور یا فن رادیاتور) است.
اواپراتور جایی است که گاز مبرد گرما را از هوای داخل کابین میگیرد و باعث خنک شدن آن میشود. اگر اواپراتور کثیف باشد یا مسدود شده باشد (مثلاً توسط گرد و غبار زیاد) و یا فیلتر هوای کابین کثیف باشد، جریان هوا محدود شده و کولر نمیتواند به خوبی خنک کند.
در برخی خودروها، دمپرهایی وجود دارند که جریان هوای گرم و سرد را به داخل کابین هدایت میکنند. اگر این دمپرها به درستی کار نکنند (مثلاً گیر کرده باشند) ممکن است هوای گرم به داخل کابین هدایت شود حتی اگر سیستم کولر کار کند.
سیستمهای تهویه مطبوع مدرن دارای چندین سنسور هستند که دما، فشار و سایر پارامترها را اندازهگیری میکنند. اگر هر یک از این سنسورها (مثلاً سنسور دمای محیط، سنسور فشار گاز مبرد) خراب شوند یا اطلاعات غلطی به واحد کنترل مرکزی (ECU) بفرستند، سیستم نمیتواند به درستی عمل کند و ممکن است باد گرم تولید کند.
درست است که کمبود گاز مبرد باعث باد گرم میشود، اما شارژ بیش از حد آن نیز میتواند همین مشکل را ایجاد کند! وقتی گاز بیش از حد در سیستم وجود دارد، فشار در کمپرسور و کندانسور به شدت بالا میرود و سیستم نمیتواند به طور موثر گرما را دفع کند. این فشار بالا میتواند به کمپرسور نیز آسیب برساند.
واحد کنترل تهویه مطبوع در داخل کابین خودرو، جایی است که شما دما، شدت باد و حالتهای مختلف کولر را تنظیم میکنید. اگر این پنل دچار مشکل الکترونیکی یا مکانیکی شده باشد، ممکن است فرمانهای شما را به درستی به سیستم کولر منتقل نکند و حتی اگر همه چیز در بیرون درست باشد، باد گرم از دریچهها خارج شود.
وجود رطوبت یا آب در سیستم کولر یک مشکل جدی است. رطوبت میتواند با گاز مبرد ترکیب شده و اسید ایجاد کند که به مرور زمان به قطعات داخلی سیستم آسیب میرساند. همچنین، رطوبت میتواند در نقاط سردتر سیستم یخ بزند و مسیر جریان گاز مبرد را مسدود کند که منجر به کاهش عملکرد و خروج باد گرم میشود.
گاهی اوقات، اگر در ترافیک سنگین برای مدت طولانی با دور موتور پایین حرکت کنید، فنهای کندانسور ممکن است نتوانند به اندازه کافی هوا را از کندانسور عبور دهند و گاز به خوبی خنک نشود. این مورد بیشتر در هوای بسیار گرم و ترافیکهای سنگین مشاهده میشود و معمولاً با افزایش دور موتور یا حرکت با سرعت بیشتر برطرف میشود.
رسیور/درایر (یا گاهی اوقات آکومولاتور در سیستمهای دیگر) یک قطعه حیاتی در سیستم کولر است که وظایف متعددی دارد:
با گذشت زمان، ماده جاذب رطوبت اشباع شده و دیگر نمیتواند رطوبت را جذب کند. همچنین، رسیور/درایر ممکن است با ذرات مسدود شود. اگر این قطعه مسدود شود یا کارایی خود را از دست بدهد، جریان گاز مبرد مختل شده، فشار سیستم تغییر میکند و کولر نمیتواند به درستی هوا را خنک کند و باد گرم تولید میشود. توصیه میشود که این قطعه هر چند سال یکبار یا هر زمان که سیستم کولر باز میشود (مثلاً برای تعمیر نشتی)، تعویض شود.
گاهی اوقات خود سیستم خنککننده مشکلی ندارد، اما باد به درستی به داخل کابین نمیرسد. این میتواند به دلیل مشکل در موتور دمنده (Blower Motor) باشد که وظیفه مکش هوا از بیرون یا داخل کابین و دمیدن آن از روی اواپراتور به داخل کابین را دارد. اگر این موتور ضعیف کار کند، کلاً کار نکند یا سرعتهای آن درست نباشد، حتی اگر هوای تولید شده خنک باشد، شما آن را به خوبی حس نمیکنید و تصور میکنید کولر باد گرم میزند. مشکلات مربوط به مقاومت فن دمنده (Blower Motor Resistor) نیز میتواند باعث شود فن فقط روی یک سرعت کار کند یا اصلاً کار نکند.
ممکن است سیستم کولر به درستی کار کند و هوای خنک تولید کند، اما به دلیل نشت هوا در کانالهای تهویه داخلی خودرو، هوای خنک به طور کامل به دریچهها نرسد و بخشی از آن در زیر داشبورد یا مناطق دیگر هدر برود. این نشتها میتوانند ناشی از اتصالات شل یا آسیبدیدگی در مجراهای هوا باشند.
اگرچه این مورد مستقیماً باعث تولید “باد گرم” نمیشود، اما میتواند باعث بوی نامطبوع و کاهش کیفیت هوای خروجی شود. اواپراتور یک محیط مرطوب و تاریک است که میتواند محل رشد باکتریها، قارچها و کپکها باشد. این آلودگیها میتوانند علاوه بر بوی بد، لایهای روی پرههای اواپراتور ایجاد کنند که تا حدی مانع تبادل حرارت مؤثر شده و احساس خنکی کمتری را به ارمغان بیاورد. در این شرایط، بادی که میآید ممکن است به اندازه کافی خنک نباشد یا بوی نامطبوع داشته باشد که تجربه استفاده از کولر را ناخوشایند میکند.
به یاد داشته باشید که سیستم تهویه مطبوع خودرو یک مجموعه یکپارچه است که اجزای آن به شدت به یکدیگر وابسته هستند. مشکلی در یک قسمت میتواند عملکرد کل سیستم را تحت تاثیر قرار دهد. بنابراین، بهترین رویکرد برای رفع مشکل باد گرم کولر، مراجعه به یک تعمیرکار ماهر و متخصص در زمینه سیستمهای A/C خودرو است. آنها با استفاده از تجهیزات تشخیصی تخصصی، میتوانند به سرعت منبع مشکل را شناسایی و آن را برطرف کنند.
هنوز حساب کاربری ندارید؟
ایجاد حساب کاربری