- آدرس : بندرعباس شاه حسینی بلوار شهید حقانی جنب برج اصناف کوچه مژده 5 لوازم سردکننده سرد هرمز
علت روشن نشدن کولر پژو 206
کولر خودرو یکی از اجزای رفاهی مهم در فصول گرم سال است. عملکرد صحیح این سیستم میتواند لذت رانندگی را چند برابر کند، اما در عین حال، خرابی آن میتواند آزاردهنده و طاقتفرسا باشد. در میان خودروهای داخلی، پژو 206 بهخاطر طراحی فشرده و سیستم تهویه نسبتاً پیچیدهاش، گاهی با مشکل روشن نشدن کولر مواجه میشود. در این مقاله، دلایل احتمالی این اختلال را بررسی میکنیم و به شما میآموزیم چگونه این مشکل را مرحله به مرحله شناسایی و رفع کنید.
بررسی دلایل رایج روشن نشدن کولر
نخستین قدم برای رفع هر مشکلی، شناخت دقیق آن است. روشن نشدن کولر میتواند دلایل متعددی داشته باشد؛ از موارد ساده مانند فیوز سوخته گرفته تا خرابیهای فنی مانند کمپرسور معیوب یا کاهش فشار گاز.
1. فیوز یا رله معیوب
فیوزها نقش محافظ دارند و در صورت ایجاد اتصال کوتاه یا افزایش بار، برای جلوگیری از آسیب بیشتر میسوزند. اگر فیوز مربوط به کولر آسیب دیده باشد، مدار برق قطع شده و سیستم تهویه از کار میافتد. همچنین، رله کولر نیز ممکن است درگیر اختلال شده و اجازه عبور جریان الکتریکی را ندهد.
2. کاهش یا نشت گاز مبرد
سیستم تهویه برای تولید هوای خنک، به گاز مبرد (معروف به گاز کولر) نیاز دارد. چنانچه گاز بهمرور زمان کم شده یا نشت کرده باشد، سنسور فشار این وضعیت را تشخیص داده و مانع از روشن شدن کمپرسور میشود. این اقدام، نوعی محافظت در برابر آسیبهای بیشتر به اجزای داخلی است.
3. خرابی کمپرسور یا کلاچ آن
کمپرسور، قلب سیستم تهویه است که گاز را فشرده کرده و در مدار به گردش درمیآورد. در صورتی که این قطعه به دلیل فرسودگی، گیرپاژ، یا قطع برق ورودی، از کار بیفتد، چرخه سرمایش متوقف میشود. همچنین، کلاچ الکترومغناطیسی کمپرسور ممکن است گیر کرده یا درگیر نشود و همین مسئله مانع عملکرد صحیح کولر گردد.
4. اختلال در سنسورها یا واحد کنترل مرکزی (ECU)
در خودروهای جدیدتر مانند پژو 206، بسیاری از عملکردها توسط ECU کنترل میشوند. اگر سنسور فشار گاز، سنسور دمای بیرونی، یا ECU خود دچار اشکال باشند، ممکن است فرمان روشن شدن کولر صادر نشود. این موارد معمولاً با دیاگ قابل شناسایی هستند.
5. نقص در عملکرد فن رادیاتور یا کندانسور
وظیفه فن جلوی رادیاتور، خنک کردن گاز داغ خروجی از کمپرسور است. در صورتی که این فن روشن نشود، سیستم کولر برای جلوگیری از افزایش دما و وارد شدن آسیب به اجزای دیگر، بهطور خودکار خاموش میماند. خرابی فن ممکن است به دلیل مشکل در سیمکشی، سوختن فیوز یا از کار افتادن موتور آن باشد.
راهنمای گامبهگام عیبیابی کولر پژو 206
برای شناسایی دقیق ایراد، میتوان مراحل زیر را بهترتیب دنبال کرد:
-
بررسی فیوزها و رلهها: ابتدا فیوز مربوط به کولر را از نظر سلامت بررسی کنید و در صورت لزوم تعویض نمایید. همچنین، رله کولر را با یک رله سالم جایگزین کرده و عملکرد سیستم را آزمایش کنید.
-
اطمینان از وجود گاز در مدار: در صورتی که کولر قبلاً کار میکرده اما اکنون از کار افتاده، ممکن است گاز کولر تخلیه شده باشد. فشار گاز باید با استفاده از گیج مخصوص بررسی گردد.
-
بررسی کلاچ و کمپرسور کولر: هنگام روشن کردن کولر باید صدای درگیر شدن کلاچ کمپرسور بهوضوح شنیده شود. در غیر این صورت احتمال قطع برق، خرابی کلاچ یا خود کمپرسور وجود دارد.
-
بررسی عملکرد فن رادیاتور: همزمان با فعال شدن کولر، فن جلو باید روشن شود. اگر چنین نشد، باید موتور فن یا سیستم کنترل آن بررسی گردد.
-
استفاده از دستگاه دیاگ: در صورتی که مشکل همچنان پابرجاست و علت آن مشخص نیست، بهتر است با استفاده از دیاگ، وضعیت سنسورها، ECU و خطاهای ذخیرهشده در حافظه بررسی شود.
نکاتی که نباید از آنها غافل شد
-
گاهی مشکل از دکمه کولر در داخل کابین است؛ ممکن است خراب شده باشد یا سوکت آن قطع شده باشد.
-
در برخی موارد، روشن نشدن کولر ناشی از فعال بودن سیستم قطعکننده خودکار در هنگام دمای بالای موتور یا افت ولتاژ باتری است.
-
کاهش تدریجی سرما نیز میتواند هشداری برای کاهش سطح گاز یا گرفتگی مدار باشد؛ نباید منتظر خاموش شدن کامل بمانید.
پرسشهای متداول درباره روشن نشدن کولر پژو 206
آیا با کم شدن گاز کولر، کمپرسور کاملاً از کار میافتد؟
بله، در پژو 206 بهمحض اینکه سطح گاز از حد ایمن پایینتر برود، سنسور فشار از روشن شدن کمپرسور جلوگیری میکند تا از آسیبهای احتمالی جلوگیری شود.
آیا امکان دارد ECU بدون نمایش خطا، باعث غیرفعال شدن کولر شود؟
بله، در برخی موارد ممکن است ECU بدون ثبت خطای واضح، دستور فعال شدن سیستم تهویه را صادر نکند؛ بهویژه زمانی که دمای موتور بالا باشد یا ولتاژ باتری پایین آمده باشد.
آیا در فصل زمستان هم باید کولر خودرو فعال شود؟
بله، توصیه میشود هر چند هفته یکبار کولر برای چند دقیقه روشن شود تا از خشک شدن اورینگها، نشت گاز و گیرپاژ کمپرسور جلوگیری شود.
توصیههای تخصصی برای پیشگیری از خرابی کولر 206
-
سرویس سالانه انجام دهید: هر سال پیش از شروع تابستان، کولر را توسط تعمیرکار مجرب سرویس و تست کنید.
-
فشار گاز را کنترل کنید: گاز کولر باید طبق استاندارد تنظیم شود؛ گاز کم، سرمایش ضعیف و گاز زیاد، فشار بیش از حد ایجاد میکند.
-
مراقب نشتها باشید: بوی نامطبوع، چرب شدن شیلنگها یا کاهش تدریجی سرمایش، میتواند نشانه نشت گاز باشد.
-
از روشن کردن کولر در دور موتور بالا خودداری کنید: این کار به کلاچ کمپرسور فشار زیادی وارد میکند و میتواند باعث خرابی زودرس شود.
جمعبندی و نتیجه نهایی
خرابی کولر در خودرو بهویژه در فصل گرما نهتنها آزاردهنده بلکه در شرایطی میتواند خطرناک نیز باشد؛ خصوصاً در سفرهای طولانی یا مناطق گرمسیر. پژو 206 نیز با ساختار خاص خود، در برابر مشکلات تهویه مطبوع مصون نیست. با این حال، اگر به صورت منظم سیستم کولر را سرویس کنید، سطح گاز را کنترل نمایید، و در صورت بروز مشکل، عیبیابی اصولی انجام دهید، میتوانید این سیستم را همیشه در وضعیت ایدهآل نگه دارید.
مهم نیست مشکل از یک فیوز کوچک باشد یا از خرابی کمپرسور؛ با داشتن دانش اولیه و رویکرد منطقی میتوان بسیاری از ایرادات را شناسایی و حتی برطرف کرد. در صورت نیاز به تعمیرات تخصصی نیز مراجعه به افراد کاردان و باتجربه میتواند از صرف هزینههای غیرضروری جلوگیری نماید.