
- آدرس : بندرعباس شاه حسینی بلوار شهید حقانی جنب برج اصناف کوچه مژده 5 لوازم سردکننده سرد هرمز
اگر شما هم با مشکلاتی مانند بالا رفتن دمای موتور، صدای غیرمعمول از رادیاتور یا کاهش عملکرد سیستم خنککننده مواجه شدهاید، احتمالاً وقت آن رسیده که رادیاتور خودروتان را هواگیری کنید. در این مقاله بهصورت کاملاً جامع و گامبهگام نحوه هواگیری رادیاتور ماشین را توضیح میدهیم. این فرآیند یکی از مهمترین اقدامات نگهداری خودرو است که میتواند از آسیبهای جدی به موتور جلوگیری کند. پس تا پایان این مقاله با ما همراه باشید.
فهرست مطالب
Toggleهواگیری رادیاتور به معنای تخلیه حبابهای هوا از داخل سیستم خنککننده است. وجود هوا در رادیاتور باعث میشود جریان مایع خنککننده (آب یا ضدیخ) بهدرستی انجام نشود. این مسئله ممکن است منجر به داغ شدن بیش از حد موتور و کاهش بازدهی سیستم خنککننده شود.
قبل از شروع هواگیری، بهتر است ابزارها و وسایل موردنیاز را آماده کنید:
ابتدا خودرو را در یک سطح صاف پارک کنید و ترمز دستی را بکشید. اطمینان حاصل کنید که موتور کاملاً سرد شده است، زیرا باز کردن درب رادیاتور در حالت داغ میتواند باعث سوختگی شود.
درپوش رادیاتور را باز کنید و سطح مایع خنککننده را بررسی کنید. اگر سطح مایع کم است، مقداری مایع خنککننده اضافه کنید.
نکته: اینجا میتوانید تصویری از رادیاتور و محل قرارگیری درپوش آن قرار دهید.
اکثر خودروها دارای یک پیچ مخصوص هواگیری هستند که در نزدیکی ترموستات یا روی خود رادیاتور قرار دارد. محل دقیق این پیچ را در دفترچه راهنمای خودرو یا از یک مکانیک حرفهای بپرسید.
موتور را روشن کنید و اجازه دهید چند دقیقه کار کند تا مایع خنککننده شروع به گردش در سیستم کند. این کار باعث میشود حبابهای هوا به سمت پیچ هواگیری حرکت کنند.
با استفاده از پیچگوشتی، پیچ هواگیری را بهآرامی باز کنید. در این لحظه، احتمالاً خواهید دید که ترکیبی از مایع خنککننده و هوا از پیچ خارج میشود. زمانی که فقط مایع خالص بیرون آمد، پیچ را ببندید.
هشدار: حتماً از دستکش محافظ استفاده کنید تا در صورت پاشیدن مایع، آسیبی نبینید.
بعد از بستن پیچ هواگیری، دوباره سطح مایع خنککننده را بررسی کنید و در صورت نیاز، آن را پر کنید.
موتور را خاموش کنید و اجازه دهید خنک شود. سپس دوباره سطح مایع را بررسی کنید و مطمئن شوید که هیچ نشتی وجود ندارد. اگر همه چیز بهدرستی انجام شده باشد، مشکل داغ شدن موتور یا کاهش عملکرد بخاری برطرف خواهد شد.
پیچ هواگیری رادیاتور خودرو
خرید کندانسور برند پوکا و پاکو اصلی
بسته به نوع خودرو و تجربه شما، این کار معمولاً بین 20 تا 40 دقیقه زمان میبرد.
بله، در صورت نبود پیچ هواگیری، میتوانید با باز گذاشتن درپوش رادیاتور و روشن کردن موتور، هوا را تخلیه کنید. البته این روش ممکن است زمان بیشتری ببرد.
بعد از تعویض مایع خنککننده، تعمیر رادیاتور یا مشاهده علائمی مانند بالا رفتن دمای موتور.
ابزار خاصی نیاز نیست، اما پیچگوشتی مناسب و دستکش محافظ ضروری هستند.
وجود هوا در رادیاتور میتواند باعث کاهش کارایی سیستم خنککننده و آسیب به موتور شود.
بعد از هواگیری، بخاری خودرو باید بهدرستی کار کند و دمای موتور ثابت بماند.
بله، اگر مراحل را با دقت انجام دهید و ابزارهای لازم را داشته باشید، میتوانید این کار را انجام دهید.
نه، در صورت تمیز بودن مایع خنککننده، نیازی به تعویض آن نیست.
خیر، ممکن است بسته به مدل خودرو، محل پیچ هواگیری یا نحوه انجام کار متفاوت باشد.
بهتر است هواگیری را در دمای معتدل انجام دهید تا مایع خنککننده تحت تأثیر دمای محیط قرار نگیرد.
بله، پس از تعویض موتور یا بخشهایی از سیستم خنککننده، هواگیری ضروری است تا حبابهای هوا از سیستم حذف شوند.
بله، برخی از تعمیرگاهها از دستگاههای پیشرفته برای هواگیری استفاده میکنند که دقت بیشتری دارند.
بله، خودروهای هیبریدی نیز دارای سیستم خنککننده هستند که ممکن است نیاز به هواگیری داشته باشند.
بله، عملکرد صحیح سیستم خنککننده میتواند مصرف سوخت را بهینهتر کند.
اگر میخواهید اطلاعات بیشتری در مورد هواگیری رادیاتور داشته باشید، میتوانید مقالهٔ جامع و دقیق How to Bleed a Car Radiator در وبسایت WikiHow را مطالعه کنید.
هواگیری رادیاتور یکی از اقدامات ضروری برای حفظ سلامت موتور و عملکرد بهینه سیستم خنککننده خودرو است. این کار نهتنها از مشکلات جدی مانند داغ شدن بیش از حد موتور جلوگیری میکند، بلکه عمر مفید قطعات خودرو را نیز افزایش میدهد. امیدواریم با مطالعه این مقاله، بتوانید بهراحتی و با اطمینان رادیاتور خودرو خود را هواگیری کنید.
راهنمایی نهایی: اگر این مقاله برایتان مفید بود، نظرات خود را با ما به اشتراک بگذارید و سوالاتتان را در قسمت دیدگاهها بپرسید.
هنوز حساب کاربری ندارید؟
ایجاد حساب کاربری