مقاله آموزشی

از کجا بفهمیم که ترموستات ماشین خراب شده؟

سردهرمز|فروش انواع قطعات سرد کننده خودرو:اویل کولر|کمپرسور کولر|مقاومت و مدول بخاری|موتور بخاری|موتور فن کولر|لوله های بخاری|ماژول بخاری|پنل کولر بخاری|رادیاتور بخاری
امتیاز دهید post

فرض کنید یه روز گرم تابستونی پشت فرمون ماشینتون هستین که ناگهان، بوی دود و بخار به مشامتون می‌خوره و عقربه آمپر آب تا ته خط قرمز بالا می‌ره!اگه این اتفاق بیفته، احتمالاً یه جای کار می‌لنگه و ممکنه ترموستات ماشینتون خراب شده باشه.

اما چطور بفهمیم که ترموستات خراب شده و نیاز به تعویض داره؟

چند تا نشونه هست که می‌تونه بهتون کمک کنه:

  • گرم شدن بیش از حد موتور: اگه ماشینتون زود به زود داغ می‌کنه، به خصوص توی ترافیک یا زمانی که توی سربالایی هستید، احتمالاً ترموستات خراب شده.
  • افت ناگهانی آمپر: اگر عقربه آمپر بعد از گرم شدن موتور ناگهانی پایین می‌آید و دوباره بالا می‌رود، این می تواند نشانه ای از گیر کردن ترموستات در حالت باز باشد.
  • خروج بخار از رادیاتور: اگر از رادیاتور یا مخزن مایع خنک کننده بخار بیرون می‌آید، نشانه نشت مایع خنک کننده و احتمالاً خرابی ترموستات است.
  • سردی غیرطبیعی داخل کابین: اگر با وجود روشن بودن بخاری، داخل ماشین گرم نمی‌شود، ممکنه ترموستات خراب شده باشه و مانع از گردش مایع خنک کننده به سمت بخاری بشه.
  • روشن شدن چراغ چک موتور: در برخی از خودروها، روشن شدن چراغ چک موتور می تواند نشان دهنده ایراد در سیستم خنک کننده و احتمالاً خرابی ترموستات باشد.
بیشتر بخوانید:  فروش عمده قطعات کولر ماشین با پایین‌ترین قیمت بازار

اگه هر کدوم از این نشونه‌ها رو توی ماشینتون دیدید، بهتره سریعاً به یه مکانیک مجرب مراجعه کنید.

یادتون باشه که خرابی ترموستات می‌تونه به موتور ماشینتون آسیب جدی برسونه، پس بهتره نسبت به علائم هشدار دهنده بی‌تفاوت نباشید.

از کجا بفهمیم که ترموستات ماشین خراب شده؟

از کجا بفهمیم که ترموستات ماشین خراب شده؟

راستی، یه نکته دیگه هم بگم:

ترموستات یه قطعه نسبتاً ارزان قیمته، ولی تعویض دیرهنگام اون می‌تونه هزینه‌های زیادی رو به جیبتون بذاره.

پس با دقت به علائم بالا و مراجعه به موقع به یه تعمیرکار ماهر، می‌تونید از دردسرهای بزرگ و هزینه‌های اضافی جلوگیری کنید.

علائم دقیق تر خرابی ترموستات ماشین:

علائمی که قبلاً ذکر کردم نشانه‌های کلی خرابی بودند.

حالا می‌خوام یه کم دقیق‌تر به این علائم بپردازم تا بتونید راحت‌تر مشکل ماشینتون رو تشخیص بدید:

1. گرم شدن بیش از حد موتور:

  • نشانه‌ها: عقربه آمپر آب به طور مداوم در محدوده قرمز قرار می‌گیره، بوی دود و بخار از موتور بلند می‌شه، ممکنه واشر سرسیلندر بسوزه و روغن به داخل رادیاتور نشت کنه.
  • علت: اگر ترموستات در حالت بسته گیر کرده باشه، مایع خنک کننده نمی‌تونه به طور کامل در سیستم گردش کنه و موتور بیش از حد گرم می‌شه.

thermostat

2. افت ناگهانی آمپر:

  • نشانه‌ها: بعد از گرم شدن موتور، عقربه آمپر ناگهانی پایین می‌آید و دوباره بالا می‌ره، این اتفاق به طور مکرر تکرار می‌شه.
  • علت: اگر ترموستات در حالت باز گیر کرده باشه، مایع خنک کننده خیلی زود سرد می‌شه و سیگنال اشتباهی به ترموستات می‌فرسته و باعث میشه که زود به زود باز و بسته بشه.

3. خروج بخار از رادیاتور:

  • نشانه‌ها: از رادیاتور یا مخزن مایع خنک کننده بخار بیرون می‌آید، ممکنه سطح مایع خنک کننده دائماً کم بشه، لکه‌های مایع خنک کننده روی زمین زیر رادیاتور مشاهده می‌شه.
  • علت: اگر ترموستات خراب شده باشه و به درستی عمل نکنه، می‌تونه باعث ایجاد فشار زیاد در سیستم خنک کننده بشه و منجر به نشت مایع خنک کننده از رادیاتور یا شلنگ‌ها بشه.
بیشتر بخوانید:  چگونه در 3 گام هواگیری رادیاتور ماشین را انجام دهیم؟

4. سردی غیرطبیعی داخل کابین:

  • نشانه‌ها: با وجود روشن بودن بخاری، داخل ماشین گرم نمی‌شه، بوی دود و بخار از دریچه‌های بخاری به مشام می‌رسه.
  • علت: اگر ترموستات در حالت بسته گیر کرده باشه، مایع خنک کننده گرم به سمت بخاری جریان پیدا نمی‌کنه و داخل ماشین گرم نمی‌شه.

5. روشن شدن چراغ چک موتور:

  • نشانه‌ها: چراغ چک موتور روی داشبورد روشن می‌شه، ممکنه با کد خطا مربوط به سیستم خنک کننده همراه باشه.
  • علت: در برخی از خودروها، روشن شدن چراغ چک موتور می تواند نشان دهنده ایراد در سنسور دمای آب یا مشکل در سیستم خنک کننده و احتمالاً خرابی ترموستات باشد.
نکته مهم:
  • علائم خرابی ترموستات می‌تونه با علائم خرابی سایر اجزای سیستم خنک کننده مثل واتر پمپ، فن رادیاتور، یا سنسور دمای آب همپوشانی داشته باشه.
  • برای تشخیص دقیق مشکل، بهتره ماشین رو به یه تعمیرکار ماهر ببرید تا با استفاده از دستگاه دیاگ و بررسی تخصصی، علت دقیق مشکل رو مشخص کنه.

راه‌های پیشگیری از خرابی:

  • مرور دوره ای: منظور از مرور دوره ای، بررسی سلامت سیستم خنک کننده، از جمله ترموستات، توسط یه تعمیرکار ماهر در فواصل زمانی مشخصه.
  • استفاده از ضد یخ: استفاده از ضد یخ با کیفیت مناسب، نقطه انجماد مایع خنک کننده رو پایین می‌آره و از یخ زدن و ترکیدن رادیاتور و موتور در زمستان جلوگیری می‌کنه.
  • کنترل سطح مایع خنک کننده: به طور مرتب سطح مایع خنک کننده رو چک کنید و در صورت کم شدن، به نسبت مساوی آب مقطر و ضد یخ به مخزن اضافه کنید.
بیشتر بخوانید:  راهنمای گام‌به‌گام تست کولر خودرو بدون نیاز به تعمیرکار

میتوانید سوالات خود را برای ما کامنت بگذارید، تا متخصصان ما به شما پاسخ دهند.

با سردهرمز، آسودگی خاطر در خرید قطعات سردکننده خودرو را تجربه کنید.

امیدواریم این مقاله برای شما مفید بوده باشد.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *